Frågor och svar

Mitt WiFi är dåligt

Har du den trådlösa routern i nätverksskåpet så är dörren av metall och släpper igenom den trådlösa signalen dåligt. En lösning är att öppna eller ta bort dörren.

En mer avancerad och snyggare lösning är att flytta routern till ett rum med nätverksuttag någonstans i lägenheten. Du kopplar om i nätverksskåpet så att sladden som går från mediaomvandlaren till routern istället går från mediaomvandlaren till något av uttagen benämnda DATA i skåpet. Därefter kopplar du med en ny nätverkssladd in routern i motsvarande DATA-uttag i rummet.

För övriga problem kan du felsöka din router på Telias webbplats. Mer information hittar du under Felanmälan bredband/TV/telefoni

Var kan jag hitta min månadsavi?

Saknar du din månadsavi kan du logga in med BankID på https://realnode.se och sedan hittar du dina avier under menyn Hyresavier. Alternativt så kontaktar du vår ekonomiska förvaltare.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Du kan ändra dina kontaktuppgifter, t ex e-post och telefonnummer, genom att logga in med BankID på https://www.phmdigital.se och sedan klicka på ditt namn och därefter Visa profil. Alternativt så kontaktar du vår ekonomiska förvaltare.

Det är kallt i lägenheten

Läs mer under inomhustemperatur.

Får man grilla?

Man får endast grilla på balkong och uteplats med elgrill. Inte med rök, kol- eller gasolgrill och inte heller på innergården. Läs mer under Trivelregler.

När behöver jag tillstånd för förändringar i lägenheten?

Det är alltid svårt att säga på förhand så enklast är att alltid kontakta styrelsen och fråga. En del riktlinjer finns att läsa under ombyggnation.

Får jag byta mitt lås på lägenhetsdörren?

Det behövs styrelsens tillstånd om du byter till ett lås som gör åverkan på dörren vid installation. Är det bara låscylindern behövs inget tillstånd. Tänk på att det behövs en lösning för att fastighetsskötaren ska kunna komma in i lägenheten vid behov. Låset ska vara godkänt av föreningens försäkringsbolag och uppfylla SSF 3522, lägst klass 3 samt installeras av en certifierad (SLR) låssmed.

Jag har tappat min nyckel eller tagg

Har du förlorat en nyckel, tagg och fjärrkontroll, kontakta omedelbart vår förvaltare via sidan för felanmälan för att få den spärrad.

Läs mer om nycklar, taggar och fjärrkontroll.

Min bank eller mäklare vill ha ett dokument från föreningen

För dokument som rör din lägenhet kontaktar du vår ekonomiska förvaltare så skickar de dokumentet till din bank eller mäklare.

Min mäklare vill ha information om föreningen

De flesta frågor som mäklaren har finns svar på här.

Min bank vill ha en underskrift från föreningen

Skicka dokumentet, t ex en pantsättning, till vår ekonomiska förvaltare så ordnar de med de underskrifter som behövs för just ditt papper och skickar sedan tillbaka dokumentet till banken.

Vilken färg är det på väggar och tak?

De vita väggarna har målats med Jotun Jotaproff NCS-S 0502-Y glans 5.

De vita taken har målats med kulör NCS-S 0500-N glans 3.

De vita taken i badrum har målats med kulör NCS-S 0500-N glans 7.

Du kan läsa ännu mer om detta här.

Hur bokar jag gemensamhetslokalen?

Läs hur du gör, vad det kostar samt vilka regler som gäller under Orangeriet.

Mitt kylskåp eller frysskåp låter mycket

Kontakta Siemens enligt instruktion under Felanmälan vitvaror.

Var kan jag förvara min cykel eller moped?

Cyklar och mopeder av klass 2 får förvaras i cykelförrådet i källaren. Förrådet nås från garaget eller ingång Korstörnegatan 7, 9, 15.

Du får inte förvara moped klass 1, motorcykel, fyrhjuling eller liknande bränsledrivna fordon i cykelrummet.

Du får inte förvaras något bränsle i cykelförrådet förutom det som ryms i mopedens tank.

Lätta elfordon, t ex permobil och elcykel, får förvaras i cykelrummet.

Vad är Grönt bolån?

Många bolån har möjlighet till avdrag på bolåneräntan för fastigheter med bra engergiklassning. Vår fastighet har energiklass B och det dokument du behöver heter Energideklaration och finns att ladda ner här.

Vad är mitt lägenhetsnummer eller avtalsnummer?

Du kan läsa om våra olika system för att ange lägenhetsnummer, avtalsnummer och garageplats här.

Behöver jag en bostadsrättsförsäkring?

Föreningen har en kollektiv bostadsrättsförsäkring som ett tillägg till fastighetsförsäkringen.

Bostadsrättshavaren behöver alltså inte själv ha en sådan tilläggsförsäkring.

Får jag bedriva verksamhet?

Det går bra att bedriva verksamhet i våra bokaler efter godkännande från styrelsen.

Läs mer här.

Vad är det för lägenhetsdörr?

Lägenhetsdörren är en säkerhetsdörr i stål som uppfyller riskklass RC3 enligt SS-EN 1627 och skyddsklass 2 enligt SSF 200, vilket bland annat innebär att den motstår brand i upp till 60 minuter samt är svårare att forcera vid inbrott. Vissa försäkringsbolag erbjuder avdrag på försäkringspremien om man har en lägenhet med en sådan här dörr.

För bokaler gäller att dörrarna uppfyller RC2 enligt SS-EN 1627 och skyddsklass 1 enligt SSF 200.

Det är smuts runt min ventilation

Det är inte smuts från ventilationen utan vanligt damm. Ventilationen i våra lägenheter skapar mycket statisk elektricitet, speciellt under den torra månaderna. Detta betyder att damm som finns i lägenheten samlas runt ventilen. Torka inte bort dammet utan dammsug upp det.

Hur mycket kapitaltillskott får jag dra av i deklarationen?

Kapitaltillskott är avdragsgillt i deklarationen först när du säljer din bostadsrätt . 

Du kommer vid slutet av det år du säljer din bostadsrätt att få ett papper från föreningen som heter kontrolluppgift där du kan se hur mycket du gjort i kapitaltillskott under åren du ägt bostadsrätten. 

Finns det någon portkod?

Det går endast att komma in genom grindar och entrédörrar med hjälp av tagg eller anrop på porttelefonen.

Jag behöver dokument till mäklaren

Du kan själv hämta lägenhetsförteckning där du kan utläsa information om din bostadsrätt, pantsättning, värde, etc. 

Detta gör du genom att logga in med BankID på https://www.phmdigital.se och sedan välja Kontrakt > Hämta lägenhetsförteckning

Du kan också hänvisa mäklaren direkt till https://brfkubik.se/maklare där all information som behövs finns. Mäklaren kan där också använda vår digitala mäklarservice ock själva beställa alla dokument som behövs.